De VVD Noordoostpolder stemt tegen het minimabeleid

Op maandag 13 september stond het minimabeleid op de agenda van de gemeenteraad Noordoostpolder. De VVD Noordoostpolder heeft tegen het minimabeleid gestemd

De VVD Noordoostpolder heeft tegen het minimabeleid gestemd. Dit omdat ons gemeentelijk minimabeleid een ‘alles of niets’ beleid is: tot een bepaalde inkomensgrens kun je voor de 100% gebruik maken van de inkomensondersteunende maatregelen. Boven deze bepaalde inkomensgrens valt alles volledig weg. De VVD Noordoostpolder pleit voor een geleidelijke schaal bij de inkomensondersteunende maatregelen uit het minimabeleid waarbij de inkomensondersteunende maatregelen worden afgebouwd naarmate het inkomen stijgt. Dit voorkomt dat onze inwoners te maken krijgen met de zogenaamde armoedeval: aan het werk gaan of meer gaan werken gaat gepaard met het wegvallen van 100% van de minimaregelingen, waardoor inwoners er per saldo qua inkomen op achteruit gaan.

Meerdere politieke partijen in de gemeenteraad hebben aangegeven deze armoedeval nader te willen verkennen en binnenkort zal dit thema geagendeerd worden in een raadscommissie.

De VVD Noordoostpolder is blij dat het probleem van de armoedeval hiermee op de politieke agenda is gezet.