VVD Noordoostpolder: komst aanmeldcentrum onbespreekbaar

VVD Noordoostpolder is niet te spreken over de voorgenomen vestiging van een aanmeldcentrum van het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) op steenworpafstand van het reeds bestaande asielzoekerscentrum (azc) Luttelgeest. Fractievoorzitter Jasper van Os: “De gemeente heeft een duidelijke afspraak met de omwonenden van het azc. Deze heeft momenteel 1.000 bedden en wordt niet uitgebreid. Wat VVD Noordoostpolder betreft is uitbreiding daarom niet bespreekbaar, zeker niet met een aanmeldcentrum.” De combinatie van het huidige azc, de vele arbeidsmigranten en een aanmeldcentrum geeft andere druk op de omgeving, welke de huidige balans verstoort.

De directe omgeving heeft zich de afgelopen jaren constructief opgesteld als het gaat om asielzoekers en arbeidsmigranten, dat verdient een compliment! Dat de dorpsbelangen van Bant, Luttelgeest en Kuinre de krachten nu bundelen en er zelfs petities door inwoners worden gestart, is een duidelijk signaal richting Den Haag. Wat ons steekt, is dat de Rijksoverheid op papier de makkelijke weg denkt te kiezen met Bant als locatie voor een aanmeldcentrum, maar geen rekening heeft gehouden met de impact op de directe omgeving.

VVD Noordoostpolder hoopt dat de Rijksoverheid en het COA de plannen gaan heroverwegen en zal hierop aan blijven dringen. We gebruiken hiervoor alle mogelijkheden die wij hebben, zoals de korte lijntjes met onze volksvertegenwoordigers in Den Haag en de provincie.